Det är din arbetsgivare som är den som är ansvarig för din arbetsmiljön på arbetsplatsen. Arbetsgivaren ska systematiskt undersöka och kontrollera att arbetsmiljön är tillfredställande. Det är arbetsmiljölagen, arbetsmiljöförordningen och arbetsmiljöverkets föreskrifter samt avtalen om arbetsmiljön i våra kollektivavtal som talar om hur arbetet för detta ska gå till.
Arbetet ska ske i samverkan. Det betyder att arbetstagarna ska ha möjlighet att påverka sin egen arbetsmiljö. Det kan man göra själv eller genom sitt skyddsombud som den fackliga organisationen utser. På arbetsplatser där mer än fem personer sysselsätts ska skyddsombud utses. Klubben ser sen till att skyddsombudet anmäls till arbetsgivaren och får sitt mandat. Det är arbetsgivaren som ska se till att skyddsombuden får utbildningar som: BAM(Bättre Arbetsmiljö), Prevention 1 och 2, SAM(Samverkan och förändringsarbete),Rehabilitering och försäkringar samt De viktigaste föreskrifterna.
Är du skyddsombud och ännu inte fått utbildning, hör av dig till oss.
På mindre arbetsplatser och arbetsplatser som saknar skyddskommitté kan de regionala skyddsombuden verka.
Vår RSO (regionalt skyddsombud) heter Lisen Larsson och nås på 040-660 33 07 eller marie-louise.larsson@seko.se
Lisen kommer gärna till era arbetsplatser och svarar på frågor om arbetsmiljö samt stöttar de lokala skyddsombuden.
Hör gärna av er till Klubben eller Lisen!
På Arbetsmiljöverkets hemsida finns också mycket att hämta i ämnet. Du kan bland annat hitta och ladda hem lagar och föreskrifter.
Aktuella föreskrifter som förändrats de senaste åren är de om buller och vibrationer, där gränsvärden har förändrats. Kolla in det.
Har du frågor om din arbetsmiljö kontakta Seko:s regionala skyddsombud:
Lisen Larsson
040-660 33 07
marie-louise.larsson@seko.se